mariskanagelkerke.reismee.nl

NEW ZEALAND, SOUTHERN ISLAND 1

Hey hey,

Hieronder lezen jullie alles over wat ik op het zuider eiland van Nieuw Zeeland heb meegemaakt!

Nog een maand te gaan en die ga ik besteden op het zuider eiland. Om 08.00 namen we de Bluebridge Ferry naar de "overkant", een tripje dat 4 uur duurde. We hadden heerlijke stoelen aan boord in de bioscoop kamer en hebben 2 films gekeken om de tijd te doden. Opstaan wilde je niet, want de zee was best ruig en naar buiten kon je bijna niet door de wind. In Picton stond de bus op ons te wachten die ons naar Abel Tasman National Park bracht.

En vandaag gaan we lekker kajakken. De zee was best ruig dus het was flink peddelen. Iedereen ging op een tour maar Debra en ik en een Duits stelletje hadden gewoon een kajak voor een hele dag gehuurd. We zijn langs de kust van het nationaal park gepeddeld langs mooie kleine strandjes. Het was bewolkt met best wat wind wat het dus ook zo moeilijk maakte om het strand op te komen omdat de golven zo sterk waren. Gelukkig konden we alles op ons eigen tempo doen. Zo konden we op ons gemakje langs Esmeralda Island om naar de zeehonden te kijken. Toen we terug gingen was het laag tij waardoor er een zandbank was ontstaan met daarvoor flinke surfgolven. 1 golf "pakte" onze kajak op en mee werden we half omgedraaid. Toen een andere golf ons raakte voelden we de kajak schommelen en zijn we gekapseisd. We waren best geschrokken want je zit soortig van vast in de kajak door een soort wetsuit die over je benen gaat. Toen we er terug in wilden klimmen sloegen we nog een keer om. Achteraf konden we er best hard om lachen, ondanks de schrik en het kwijtraken van onze zonnebrillen.

Spierpijn van al dat gepeddel gisteren. Even wat ontspanning. We waren vanochtend verhuisd van hostel omdat het personeel in het vorige hostel onbeschofte lui waren. Ons nieuwe hostel is een boerderij met cabins. Grote open ruimte en bijna geen mensen. Na een kleine wandeling besloten we om het lekker rustig aan te doen vandaag. Is alweer lang geleden, een dagje zonnen en dat is precies wat we vandaag gedaan hebben.

Samen met Debra ging ik het nationaal park te voet bekijken. We besloten om de 11,8 km naar Anchorage Point te lopen. Prachtige wandeling langs de kust en door de bossen met mooie uitzichten. De verschillende kleuren van het water is zó mooi! We hebben er 3 uurtjes over gedaan. Bij de eindbestemming hebben we nog even op het strand gechilt voordat we de watertaxi terug namen.

Op naar Westport wat eigenlijk alleen maar een overnachtingsstop is. Het eerste wat we hier gedaan hebben is nieuwe zonnebrillen gescoord in de $1 winkel en boodschappen gedaan voor de volgende bestemming. In het hostel hebben we tot laat buiten zitten kletsen.

Door naar Franz Josef wat bekend staat om ziin gletsjer. Onderweg ernaartoe hebben we verschillende kleine wandelingen gedaan waaronder naar de Pancake Rocks, rotsen die uit verschillende lagen steen bestaan waardoor ze dus op pannenkoeken lijken. Het hostel waar we verbleven zag er veelbelovend uit, maar helaas. Super kleine kamer waar je je kont niet kon keren, slechte matrassen, kraakbedden en op 1 verdieping maar 3 wcs voor 60 mensen. Als we dat maar 2 nachten kunnen overleven haha.

Voor vandaag hadden heel wat mensen een heli hike geboekt. Dat is een tour waarmee je door een helikopter op de gletsjer wordt afgezet en vervolgens een aantal uur over het ijs loopt. Helaas werd alles voor vandaag gecanceld vanwege de zware bewolking en de vele regenval van gisteren en vanacht, heel de paden zijn weggespoeld en moeten opnieuw uitgehakt worden. Ook is er 6 maanden geleden een helikopter crash geweest met doden dus ze nemen geen risico's. Blijkbaar word deze tour gemiddeld 170 keer per jaar geannuleerd. Balen natuurlijk! Toen besloten we om maar naar de voet van de gletsjer te lopen. Er is al veel verdwenen van deze gletsjer en ze schatten dat binnen 20 tot 30 jaar bijna alles gesmolten is. Aangekomen bij het begin was het zo zwaar bewolkt dat we bijna niks meer konden zien. Een Nederlandse jongen en ik zagen het niet meer zitten en zijn terug gelift. Ook weer een ervaring en werden al binnen 10 minuten opgepikt!

En dan word je wakker en dan staat er geen wolkje aan de hemel.... toch was alles voor vandaag ook geannuleerd, voelen we ons tenminste niet zó slecht.... Vandaag gaan we naar Wanaka, het kleine zusje van Queenstown. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij een spiegelend meer waar we omheen gewandeld hebben. Prachtig en in de verte kon je Mt Cook zien met zijn besneeuwde toppen. Bij een strand zijn we gestopt voor lunch maar daar werden we aangevallen door zandvliegen en die zijn echt 1000 keer erger dan muggen! Laatste stop was bij de Blue Pools. De rivieren hier zijn kraakhelder en zo mooi van kleur. Ze lokken je uit om erin te springen maar daar is het helaas toch te koud voor.

Ik blijf 4 nachten hier in Wanaka. Is weer wel even lekker om ergens iets langer te verblijven in plaats van dat heen en weer gevlieg. Het is de laatste dag samen met Debra na 2 weken samen en dat sluiten we in stijl af, met nog maar eens een wandeling. Wel een mooie, een heel stuk op het gemakje langs het meer. Af en toe een rustmomentje en genieten van het uitzicht. S avonds brood met dipjes gegeten en een lekker wijntje in het hostel.

Regen, regen en nog eens regen. Het lijkt Nederland wel haha. Had een vreselijke nacht met iemand op de kamer die verschrikkelijk, maar dan echt verschrikkelijk snurkte. Zó hard dat ik s nachts uit bed ben gegaan en een uur in de keuken heb gezeten met een thee en boterhammen met nutella... maar na die korte nacht wilde ik toch iets gaan doen maar na 10 minuten lopen om de poging te doen om een berg te beklimmen besloot ik dat ik geen verzopen kat wilde zijn. Samen met Jaqueline die ik op de bus ontmoet heb, hadden we afgesproken in een cafeetje om iets te drinken. Wat te doen op een regenachtige dag, juist, naar de bios. En laat hier nou net een speciale bioscoop zijn. Paradiso, met geen stoelen in de zaal maar allemaal verschillende soorten banken, hoe heerlijk! Hebben de Revenant gekeken en konden de bios maar met moeite verlaten!

En dan is het alweer de laatste dag hier. Vandaag was het gelukkig droog. Gewapend met mn muziekje heb ik nog een poging gedaan om Mt Iron te lopen. Lekkere wandeling maar wel flink buiten adem toen ik de top bereikt had. En gelukkig toch nog beloond met een mooi uitzicht. De rest van de dag heb ik een beetje in het hostel rond gehangen.

Op naar Queenstown, de stad van de extreme activiteiten. Hier kun je echt alles doen wat met adrenaline te maken heeft, als je portemonnee maar dik genoeg is. Ik heb even staan kijken bij de bungeejump maar vond mn skydive al extreem genoeg! We waren er niet al te vroeg dus na onszelf opgefrist te hebben zijn we eerst voor de bekende "fergburger" gegaan. Deze tent kent ondertussen iedereen en je kan Queenstown echt niet verlaten zonder de burgers geproefd te hebben. Er staat wel altijd een lange rij, ondanks dat ze maar 1 uur per dag gesloten zijn om schoon te maken en bij te vullen... 23 uur open! Maar zeker de moeite waard. Samen met Jacqueline zijn we de barretjes langs gegaan en de "below zero" ice bar was toch wel heel leuk, wat hebben we daar een lol gehad. Gekke foto's gemaakt, lekker drankje gedronken, achter de bar gestaan en met het ijs gespeeld. Na 1,5 uur werd het toch wel koud haha. En tjsa, dat is dan ook vooral wat iedereen hier in Queenstown doet, continu drinken. Zo dus ook weer de volgende dag, na het allergrootste ijsje dat ik ooit in mn leven heb gezien naar binnen gewerkt te hebben, gingen we maar weer aan de flessen wijn op een grasveldje bij het meer. Na 3 nachten was het toch wel oké om hier weg te gaan. Je zou nog een alcoholist worden...! ;-)

Ondertussen ben ik vlakbij het zuidelijkste puntje van Nieuw Zeeland en besef ik me maar al te goed dat ik nog maar 2 weekjes heb voordat ik weer naar huis ga. Ik ga er dus nog even lekker van genieten en voor jullie komt er sowieso nog een update aan!!

Liefs, Mariska

Nicolette

Wat geniet ik toch steeds van je verhalen.
Nog maar 2 weken, geniet er inderdaad maar goed van!
Nog heel veel plezier!

Jacqueline

Ha Mariska, wat heb je weer veel beleefd in Nieuw Zeeland. Een reis om nooit te vergeten. Ik begrijp dat je nog 2 weken daar bent, wat gaat de tijd vlug. Geniet nog lekker.
Groetjes

Yara

Jeetje alweer de een na laatste update! De tijd gaat echt zo snel! Balen dat het weer daar nu een beetje tegen valt, dat tripje in die helikopter was natuurlijk wel gaaf geweest... Wat dat betreft heb je het goed getimed, de zomer komt er hier aan! Kunnen we weer lekker op strand chillen! En na al die dorms en snurkende mensen zal je eigen bed ook wel weer lekker slapen! Geniet van de laatste dagen! xxxxx

Mies

Beeeeetje late reactie (bloos :#) maar je kent me he.. Van uitstel komt afstel haha. Je hebt daarom wel veel slecht weer, jammer zeg! Maar toch wel n beetje blij mee want die helikopter vlucht klinkt maar eng (zal mam ook gedacht hebben haha) Ook leuk dat je bent gaan kajakken, kan je vd zomer nog eens oefenen bij de Heen hihi. Nog maar 5 daagjes en dan ben je gewoon al weer lekker thuis, fijn in je eigen bedje, en laat me raden... Bloemkool op het menu? ;) Geniet nog van je laatste paar dagen, en ik zie je volgende week!! Blijft toch altijd maar vreemd hihi.. Dikke kus, love you & n pootje van Dex