mariskanagelkerke.reismee.nl

NEW ZEALAND, NORTHERN ISLAND 1

Hallo allemaal!

Inmiddels ben ik aangekomen in het laatste land dat ik ga bezoeken op deze reis. Vanuit Nieuw Zeeland heb ik weer een nieuw verslag voor jullie!

11 februari heb ik Australië verlaten en ben ik in Cairns op het vliegtuig gestapt richting Auckland, Nieuw Zeeland. Ik was al vroeg op pad want mijn vlucht ging al om 08.30 maar gelukkig is het vliegveld maar 15 minuten rijden. Philippine Airlines vertrok netjes op tijd (5 minuten te vroeg zelfs) en 5 uurtjes later was ik op de plaats van bestemming. Met weer een aantal uurtjes tijdsverschil, scheelt het nu precies 12 uur met Nederland. Ik werd opgehaald door Ina (Ina en Christos heb ik 5 jaar geleden op Saba ontmoet) waar ik ook een aantal nachten mag blijven slapen. Ze hebben nog niet zo lang een eigen huis hier gekocht waardoor ik dus een bed aangeboden kreeg in plaats van een bank, heerlijk! Ze wonen net iets buiten het centrum, een kleine 20 minuten met de auto. Super leuk om hun weer te zien en we hadden genoeg om bij te kletsen en plannen voor de aankomende dagen waren ook al gemaakt!

De dagen dat Ina en Chris aan het werk waren heb ik mezelf bezig gehouden met het plannen van de reis en het rondwandelen in hun buurt. In het weekend hebben we tijd samen doorgebracht en hebben ze me het een en ander laten zien van de stad. Vrijdag avond ben ik mee geweest naar een afscheidsborrel van een collega van Ina. De dag erna zijn we al vroeg vertrokken naar vrienden van Ina en Chris die een boot en een vakantiehuisje hebben op 2 uurtjes rijden vanaf Auckland. Voor het eerst zag ik het uitgestrekte landschap en vind het nu al mooi! Aangekomen bij het vakantiehuisje hebben we de boot volgeladen. Iedereen ging duiken en ik bleef lekker op de boot, genieten van het uitzicht. Het water was voor mij iets te koud in vergelijking met Australië en toen ik een haaienvin voorbij zag komen zag ik het toch niet zitten om in mn uppie het water in te gaan. Het was een prachtige dag en heb echt genoten op het water. We zijn hier blijven slapen en de volgende dag terug naar huis gereden met een toeristische omweg speciaal voor mij.

Dinsdag de 16e heb ik afscheid genomen van Ina en Chris en heb ik de bus gepakt naar het centrum wat een uurtje duurde. Ik heb Auckland te voet verkend maar het is niet echt mijn stad. S avonds ben ik naar de welkom avond van stray geweest (de bus waar ik morgen op stap). Hier kregen we informatie en konden we elkaar al een beetje leren kennen. De meeste van ons zijn doorgegaan naar de kroeg voor pizza en bier.

Nu gaat het avontuur officieel van start! Om 07.30 werden we opgehaald bij het verzamelpunt en vertrokken we richting Paihia, de Bay of Islands, ten noorden van Auckland. Stray is een hop on hop off bus, maar net ietsjes meer dan dat. Onderweg stop je regelmatig op bijzondere plekken en je krijgt veel uitleg van de chauffeur. Ook garanderen ze de eerste nacht accommodatie als je dat wilt en hun regelen activiteiten voor je en hebben exclusieve stops. Heel veel backpackers doen dit en je leert dan ook super veel mensen kennen. Onderweg sloeg het weer helaas compleet om en kwam het met bakken uit de lucht vallen. Koud was het niet, maar moest wel graaien naar mn regenjas die ik nu voor de 2e keer moest gebruiken.

De volgende dag was het nog steeds heel slecht, het is vandaag volgens mij niet eens gestopt met regenen... uit pure ellende heb ik samen met Anja die ik op de bus ontmoet heb een tijdje bij de bieb rondgehangen voor de wifi. S middags hebben we van hostel gewisseld. The Mouse Trap is echt een heel leuk hostel en we leerden al gelijk veel andere mensen kennen. We zaten al vroeg aan de wijn en hebben onze dag volgemaakt met het spelen van spelletjes en het maken van een puzzel haha.

Vrijdag vandaag en het weer was flink opgeklaard! Samen met Anja en Matt heb ik de ferry genomen naar Russel, een schattig klein dorpje wat de eerste hoofdstad van Nieuw Zeeland was vanwege de gunstige ligging en de haven die het stadje heeft. Het leek wel alsof je terug ging in de tijd, zo ouderwets zag alles eruit. Je kon hier heerlijk rondlopen en genieten van de uitzichten over de eilanden, de Bay of Islands heeft er wel 144! In het museum hebben we veel opgestoken over de geschiedenis en de Maori cultuur. Ook heb ik hier het lekkerste ijsje ooit op, triple chocolate en spicy apple crumble op een hoorntje! S avonds hebben we met een grote groep gezellig zitten borrelen in het hostel en zijn we later naar de enige bar die nog open was gegaan. We hadden rond 02.00 allemaal het geweldige idee om nog een duik in de zee te nemen. Heerlijk verfrissend, maar achteraf niet zo slim als je de volgende dag in de krant leest dat er een aantal dagen geleden orka's zijn gezien op 10 meter vanuit de kust....

Lekker katertje vandaag dus alle drank moest eruit gezweet worden met een stevige wandeling naar de Haruru waterval. We hebben 2 uur door de mangrove gelopen voordat we de waterval zagen. Het was eerlijk gezegd een lekkere wandeling. We kregen een lift terug van 2 jong bejaarden die we onderweg tegen waren gekomen. Die avond hebben we weer lekker met een grote groep aan de wijn gezeten in de tuin van het hostel.

Laatste ochtend in Paihia. Voordat de bus vertrok om 14.00 uur wilde ik de coastal walk nog doen, een andere mooie wandeling van 3 uurtjes richting het dorpje Opua. Vanwege de tijd kon ik het niet helemaal halen. Terug in het hostel kreeg ik een lift aangeboden van Matt die met 2 andere naar Auckland ging. Ben bij hun ingestapt en op het gemakje zijn we terug naar de grote stad gereden. Onderweg nog gestopt bij de beroemde openbare wc die ontworpen is door meneer Hundertwasser, een Oostenrijkse kunstenaar. We kwamen in de file terecht maar na 3,5 uur rijden werd ik netjes voor de deur van mijn hostel afgezet.

Nog 1 volle dag terug in Auckland voordat ik op de bus naar het zuiden kan stappen. Je kan goed merken dat het hoogseizoen is en dat veel plekken bezet zijn, zeker in de weekenden. Ik heb lekker uitgeslapen en ben in de middag naar Mount Eden gelopen vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Lekker geluncht hier voordat ik terug naar beneden ging en heb gechilt in het Albert Park wat middenin de stad ligt.

De bus vertrok weer op tijd, richting Raglan deze keer. Na een paar uurtjes rijden kwamen we aan in hét surfplaatsje van Nieuw Zeeland. Ik heb al 2 pogingen gedaan en helaas is het niet mijn ding. Een aantal van ons gingen dus het water in en de rest kon lekker een middagje strandhangen, ook niks mis mee. We hebben wel gezwommen maar door de hoge golven ging dat niet echt makkelijk. We verbleven in een heel schattig hostel, middenin de bossen, afgezonderd van de bewoonde wereld. Samen met Elise, een Deens meisje, heb ik avondeten gemaakt en later zijn we allemaal naar Inspiration Point gegaan, een mooi uitzichtpunt bovenop een heuvel genietend van een drankje en de zonsondergang.

08.00 uur zaten we weer in de bus, nu op naar Mourea, een culturele stop van Stray. Maar voordat we daar aankwamen gingen we eerst langs Waitomo waar sommige van ons de grotten gingen bezoeken. Ik heb dit al eens eerder gedaan in Azië dus samen met een aaantal anderen gingen we een wandeling doen langs de grotten en door farmland terug naar het verzamelpunt. En hoe mooi was het! Zo groen, de heuvels en soms geen huis te bekennen. In Mourea werden we voorgesteld aan een aantal leden van de Maori stam. We moesten eerst een soort ritueel ondergaan voordat we in de Marae mochten (een traditioneel Moari huis) waar we vanavond met 37 man in slapen. Dit heilige gebouw word gebruikt voor gasten of familie wanneer er een bruiloft of begrafenis is. Schoenen moeten uit en er mag geen eten of drinken mee naar binnen want dat is iets wat je samen met je familie doet en deze plaats is om de doden te eren en die kunnen natuurlijk niet meer gezellig mee doen. We moesten elkaar groeten op de traditionele manier, 2 keer met je neus tegen iemand anders zn neus drukken, genaamd de "Hongi". Na een heerlijke maaltijd van kip, erwtjes, kumara (zoete aardappel) en een soort vanille vla met fruit en chocolade na, kregen we een culturele dans te zien. Vrouwen met de poi, een zachte bal aan een koord en de mannen de haka, de oorlogsdans die de rugby spelers hier ook doen voordat ze starten met een wedstrijd. Leuk om te zien, maar daarna moesten wij het natuurlijk doen. Na even geoefend te hebben moesten we het voor elkaar voordoen, zo gênant haha. We kregen veel uitleg over de cultuur. Zo is de Maori echt heel verschillend van de aboriginals. Vrouwen staan hier hoog in het vaandel want zonder hun komt er geen nieuw leven op aarde. De vrouw is dus de baas in deze stam. Ook heeft iedereen persoonlijke tatoeages, sommige zelfs in het gezicht. We konden vragen stellen en zijn een stuk wijzer geworden.

En dan stappen we weer maar in de bus, naar Rotorua, het vulkanische stadje. Het was maar een kwartiertje rijden en je kon gelijk ruiken dat er vulkanen waren, de lucht van rotte eieren. Ik ben hier van de bus afgestapt om hier een aantal dagen te blijven. Lopend door Kuirau Park zagen we de eerste activiteit met bubbelende modder, hete stoom en de aangename voetenbaden waar je lekker je voetjes in op kon warmen. S middags heb ik aan het zwembad gelegen bij een ander hostel met een aantal mensen van de bus. S avonds was er een avondmarkt waar we ook gegeten hebben.

Op naar het echte vulkanische werk! Wai-O-Tapu is een gebied waar veel vulkanische meren en geisers zijn. We stopten eerst bij een modderbad waar je de modder flink ziet bubbelen. Toen naar de Lady Knox Geiser die iedere ochtend om 10.15 een aantal meter de lucht inspuit met behulp van organisch zeep. Vervolgens konden we via de aangewezen paden langs de verschillende stoombaden en gekleurde meren lopen, waarvan sommige rond het kookpunt lagen en anderen gifgroen van kleur waren. Heel interessant om te zien!

Op een uurtje rijden van Rotorua ligt Matamata en daar vlakbij ligt Hobbiton, de filmset van de Lord of the Rings en The Hobbit. Na het filmen van The Lord of the Rings werd de filmset afgebroken vanwege auteursrechten. Vanwege een storm konden ze niet verder afbreken en hebben de eigenaren van het land kunnen onderhandelen om de hobbit huisjes te laten staan die later weer zijn gebruikt voor het filmen van de film The Hobbit. Er zijn nu 44 hobbit holes. Sommige groot, zodat Frodo en Bilbo klein lijken en andere heel klein waardoor Gandalf zo groot lijkt. En wat een prachtige natuur er rondom, net zoals in de film!

Ik geniet volop van dit land, vind het nu al helemaal geweldig hier. Foto's volgen snel!!

Liefs Maris

Reacties

Reacties

Jacqueline

Ha Mariska,
Weer een mooi verhaal. Het lijkt mij ook een geweldig land.
Leuk dat je op die filmset nog van alles kan zien.
Je maakt heel wat mee en fijn dat je toch overal drinkmaatjes tegen komt. (haha) Nog een mooie tijd in Nieuw Zeeland.
Liefs Jacqueline

mams

Hee meis, nou het is weer een hele story eeh? Mooi hoor wat je allemaal weer al hebt gezien en gedaan. Ook zo leuk van Ina en Chris dat ze je overal mee naar toe namen .Soms jammer dat weer nu niet altijd meezit maar goed dat heeft ook wel weer wat toch? Het is ook wel vaak heel gezellig als ik het zo lees met al die jongelui bij elkaar, lekker borrelen op z'n tijd! En dan in zo een mooie natuur...ik zou het zelf ook wel eens willen zien maar met 37 mensen in 1 kamer slapen dat zal niet mee vallen haha!! Ja en Hobbiton ,wie wil dat nu niet zien,lijkt me prachtig. Ik heb daar al een paar foto's van gezien maar wil best nog wat meer zien hoor Maris. Dus kom maar op met die foto's....lieve schat geniet nog van je verdere trip in NZ !! Dikke kus XXXX

jeannie

hey maris wat een mooi verhaal weer.en leuk dat je bekende weer tegen kom.waar je dan ook nog mag slapen en eten geweldig meid.en met borrelen gaat het ook lekker onder elkaar.en wat zal dat mooi zijn geweest de uitbarsting van de vulkaan.en wat een mooie foto's weer ,nou geniet er nog van.tot horens dikke knuf xxx

Yara

Zo, weer thuis uit Londen dus eindelijk tijd voor je verhaal. Een beetje laat, maar beter laat dan nooit he! Wat een leuk, lang verhaal weer! Pas maar op dat je geen alcoholist bent geworden zodra je weer thuis bent, haha. Super leuk ook dat je die mensen van Saba weer hebt gezien, wat is het toch eigenlijk een kleine wereld. Die Maori stam lijkt me echt bijzonder om mee te maken, zo te lezen heb jij je daar ook wel vermaakt! Met 37 mensen slapen lijkt me dan weer wat minder haha, of was dat niet in 1 ruimte? Nou Maris, lekker blijven genieten en we spreken elkaar snel. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!