mariskanagelkerke.reismee.nl

WHITSUNDAY COAST TILL CAIRNS

Hallo! Hier weer een nieuw verhaal over Australië!

Wat een ritje was het om van Hervey Bay in Airlie Beach te komen. 12 uur in de nachtbus die niet heel comfortabel was en die ook nog eens met regelmaat stopte waardoor je iedere keer wakker werd. Maar al met al viel het reuze mee. De volgende ochtend stonden we netjes om 09.30 uur in Airlie Beach, de uitvalbasis voor een cruise naar de Whitsunday Islands. Ik kon gelukkig al gelijk inchecken in Waterfront Backpackers, waardoor ik in ieder geval al van mn tassen af was. Het is een lief, klein dorpje met een gezellige sfeer en een aangelegde lagoon net naast de oceaan. Je kunt hier in de zomer niet zonder wetsuit de zee in vanwege de vele en soms ook dodelijke kwallen. Hier leeft de Irukandji, de kleinste kwal ter wereld en als je daar door geprikt word kun je binnen enkele minuten dood zijn. Dus de lagoon: eigenlijk een soort zwembad met grasveld eromheen waar je lekker kunt gaan liggen. En dat is precies wat ik die middag gedaan heb.

Zondag 24 januari ging de cruise van start die ons naar de Whitsunday eilanden bracht. Het is een eilanden groep, bestaande uit 74 eilanden en de start van het Great Barrier Reef. Na een korte briefing in de ochtend moesten we onszelf om 09.00 melden bij de haven. Gelijk kennis gemaakt met iedereen. We hebben een groepje van 13 personen: 1 Zwitser, 1 Italiaan, 1 Engelsman, 1 Fransman, 8 Duitsers en ik. De 3 daagse tocht was op een zeilschip, genaamd de Samurai die jaren geleden wedstrijden heeft gevaren van Hobart naar Sydney. Het was een stralende dag vandaag met redelijk wat wind dus we mochten allemaal helpen om de zeilen te hijsen. We hebben een heel stuk gevaren en tegen lunchtijd gooiden we het anker uit om lekker kip sandwiches te eten. Met een volle maag zijn we aan land gegaan vanwaar we konden gaan snorkelen. Gewapend in onze "stingersuits" (tegen de kwallen) gingen we het water in. Het water was redelijk troebel waardoor je niet echt veel kon zien. We kregen ook een duikles wat helaas niet lukte bij mij vanwege mn oren, al wist ik dit van tevoren. Voor het avondeten vaarden we nog een stukje verder en konden we tegelijk met de zonsondergang onze buikjes vullen. Na nog heel veel gedronken te hebben, was het zo warm in de kajuit, en zijn een aantal van ons op het dek gaan slapen.

Dag 2. Na een aantal keer verhuisd te zijn afgelopen nacht door wat regendruppels, zijn we na een heel vroeg ontbijt gaan varen richting Whitehaven Beach, 1 van de 3 mooiste stranden ter wereld. Tourboten mogen er niet aanmeren dus we moesten nog een klein stukje over het eiland wandelen voordat we bij het uitzichtpunt kwamen. En wow, mooi is het zeker! We konden hier een heel tijdje doorbrengen om lekker te zwemmen tussen de lemon sharks, schildpadden en de vele visjes. Weer terug op de boot gingen we nog een stukje zeilen naar het volgende eiland. Toen we stil lagen mochten we van de boot afspringen waarbij we natuurlijk de grootste lol hadden, maar hier hebben we ook voor het eerst kwallen gezien. Maar goed dat we een pakje aan hebben! Tijdens het snorkelen hebben we schildpadden gezien. Tegen etenstijd ging de zon alweer onder en kwamen er hele grote vissen rond de boot zwemmen. Af en toe hoorden we zoveel spetterend water dat we dachten dat er een haai in de buurt was haha. Weer hebben we in de openlucht geslapen.

Laatste dagje alweer. Toen ik wakker werd was de lucht helemaal betrokken en leek het alsof er een flinke storm aankwam. We begonnen de dag actief, snorkelen op de tot nu toe mooiste plek. Kleurrijke vissen en koraal. De kapitein ging de visjes voeren waardoor er heel veel rond ons heen zwommen! Als laatst bezochten we black island waar we een tijdje gebleven zijn. Rond 14.00 uur waren we terug in Airlie Beach. Iedereen was kapot, maar na een kort dutje gingen we toch met zn allen naar de kroeg want het is Australia Day! De hele groep was er, inclusief crew en kapitein. We hebben flink wat drankjes weg gewerkt en lekker gedanst, wat een goede afsluiter!

Nog even een dagje bekomen hier in Airlie Beach voordat ik verder ga. Met flink wat nadorst heb ik nog een dagje doorgebracht bij de lagoon samen met Daniel, die ook op de boot zat. Ik lag die avond al vroeg op bed, in de loft met 12 anderen....

Om 07.30 vertrok mijn bus naar Townsville, de 2 na grootste stad van Queensland. Na 5 uurtjes rijden waren we er al. We hadden een hele leuke buschauffeur die onderweg van alles uitlegde. Vanaf de busstop dacht ik makkelijk naar Civic Guesthouse te kunnen lopen, maar dit bleek achteraf een half uur te zijn. En met deze hitte, 32 graden en een luchtvochtigheid van 70%, is dat echt niet om te doen. Ik had afgesproken met Robin en Lena die ik op de zeilboot had ontmoet. Om te ontsnappen aan de warmte zijn we een café ingedoken en hebben we lekker aan de corona gezeten.

Op naar Magnetic Island. Al kletsend op de ferry ernaartoe werd ik aangesproken door Patty, een Nederlands meisje die ook in Bungalow Bay Koala Village verblijft. Op Magnetic hebben we samen de bus gepakt naar Horseshoe Bay, waar we verblijven. Ook hier was het super heet, terwijl het heel bewolkt was. Volgens de lokale mensen zijn deze temperaturen niet helemaal normaal.... Toen ik even bij het strand ging kijken werd ik bijna gezandstraald. Dat werd dus chillen bij het zwembad. S avonds hebben we nog een aantal biertjes gedronken.

Ik had hier 3 nachten geboekt maar door het slechte weer en omdat er zo weinig te doen is heb ik de laatste nacht geannuleerd. Vandaag was toch nog een redelijke dag. We gingen hiken richting Balding Bay en Radical Bay. Na 5 minuten lopen hingen de zweetdruppels al aan onze kin maar de uitzichten waren wel heel mooi. Heel jammer dat je dus niet zomaar de zee in kan duiken. Gelukkig hebben ze bij ons stukje strand een afgeschermd deel waar je wel de zee in kan. Hier hebben we even afgekoeld en onszelf beloond met een ijsje. Terug bij het hostel waren we alweer oververhit, dan maar een biertje doen!

En weer terug naar het vaste land. In Townsville heb ik doei gezegd tegen Patty en had ik deze keer wel de pick up voor het hostel geregeld. Ik moest nog een aantal dingetjes regelen waardoor ik niet heel veel meer aan mn dag had.

Vandaag ga ik naar Billabong Sanctuary wat 17km ten zuiden van Townsville ligt. Samen met een Zweeds meisje werd ik daar afgezet en werd onze hele dag vol gepland met het bekijken en voeren van Australische dieren. Van heel dichtbij hebben we cassowaries gezien, familie van de emo en blijkbaar kan je ze nog best regelmatig tegenkomen hier in het noorden. Het voeren van de krokodillen was ook spectaculair. Er waren er een paar bij van wel 4 meter en we kregen er een goede uitleg bij. Vooral dat we hier in deze regio goed op moeten passen omdat ze hier leven, in rivieren maar ook in zout water. Het leukste was toch wel dat er overal kangoeroes rondliepen die je kon voeren en de koalas waarvan je er 1 mocht vasthouden. Interessante dag en veel geleerd!

Vanuit Townsville ben ik doorgereisd naar Mission Beach. Ik verbleef in Absolute Backpackers, lekker dicht bij de busstop. Het is een klein hostel wat wel leuk is want je leert bijna iedereen kennen. De eerste dag ben ik samen met Marlene, een Zwitsers meisje, via het strand naar het zwemgedeelte gelopen al was dit nog wel 40 minuten. Mooie wandeling, maar waren kei verbrand. De 2 dagen erna heb ik niet heel veel beleefd. Het is een rustig plekje, het is fijn aan het zwembad. Wilde eigenlijk graag skydiven maar door de bewolking waren er al een aantal gecanceld. Dus dan hou ik het nog maar te goed....

Vandaag ben ik aangekomen in Cairns. Ik lig mooi op schema dus heb nog wat tijd over om nog iets noordelijker te reizen voordat ik op 11 februari naar Nieuw Zeeland vlieg!!

Liefs Maris

Reacties

Reacties

Yara

Hey Maris, net je foto's bekeken en je verhaal gelezen. Je zegt niets te veel over mooie stranden etc., het ziet er echt heerlijk uit op de foto's! Zo te lezen ontmoet je ook steeds veel nieuwe & leuke mensen, gezellig! Jammer dat je niet kon skydiven... Wie weet kan het in NZ! Jeetje daar ga je ook alweer bijna naar toe, nog een paar dagen. De tijd vliegt echt, maar dat vind jij vast niet leuk haha. Geniet van je laatste dagen in Australië! Liefs! X

mams

Hee meissie, ja wat een verhaal weer eeh ....super! T was vast wel een dolle boel op de Samurai denk ik zo maar met al die jongelui bij elkaar, maar vast heel leuk!
Wat is het er overal mooi eeh en dan al die paradijselijke eilandjes, geweldig hoor. Maar die kwallen zijn wel eng zeg, dat zou je niet zeggen van die kleine dingetjes !!
Ook weer heel veel mensen ontmoet zo, t gaat allemaal vanzelf. En dan eindelijk een koala vast gehouden....wat zijn ze schattig in het echt ! Er zijn wel veel vreemde beestjes die je toch alleen daar ziet ,buiten die enge krokodillen dan...wat zijn die ook groot zeg!!
Nou dank je wel weer voor je mooie verhaal en tot de volgende XXXX dikke kus XXXX

Mies

Hey lieve sis,

Beetje een late reactie van mij maar ondertussen hebben we elkaar ook gesproken via de app, en ik hing natuurlijk nog net niet kwijlend boven mijn telefoon bij het zien van de foto's van die droom stranden!! Wat een uitzicht zeg pfoe.. Fijn om te lezen dat je ook weer allemaal leuke mensen ontmoet,(die gelukkig ook allemaal een borrel lusten haha) kun je weer fijn adresjes regelen om te crashen op de bank mocht je in de buurt zijn. Australië zit er al weer bijna op voor je, maar je gaat nog 2 super mooie maanden tegemoet in Nieuw-Zeeland. Geniet er nog lekker van want voor je het weet is de tijd alweer voorbij! Love you & Dikke kus je zus xxxxxxxxx mis je

Paps

Hey schat het is weer mooi geweest heb ik gelezen , nu nog 2 maanden van n-zeeland genieten. goeie vlucht schat. I LOVE YOU!!!!!!!!

Jacqueline

Ha Mariska,
Het gaat je goed lees ik wel. Fijn dat je zoveel andere backpackers tegenkomt. Gezellig samen een drankje en uitstapjes maken. Dat zeilen lijkt me ook interessant maar die kwallen minder. Australië zit er bijna op voor jou en dan op weg naar Nieuw-Zeeland. Geweldig, lekker nog 2 maanden genieten.

Groetjes Jacqueline

Myrtle

Maris!! Wat een top verhaal. Je hebt weer mooie dingen gezien en ik kan niet wachten om dezelfde plaatsen dadelijk ook te gaan bezoeken. Nu alweer een maand zonder elkaar snik snik. Gelukkig genoeg andere backpacker hier om Goon mee te drinken. Jammer van je paragliden maar gelukkig heb je Queenstown nog en daar moet het ook echt super mooi zijn.
Veel plezier in NZ, ben benieuwd naar je belevenissen daar:)
Dikke kus uit Noosa

Myrtle

natuurlijk is Goon drinken zonder jou niet hetzelfde!!

Thea

Weer een prachtig verhaal Maris. Heerlijk.
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!