mariskanagelkerke.reismee.nl

BYRON BAY TOT AAN FRASER COAST

En daar is tie weer, een nieuw verhaal!!!

BYRON BAY & NORTHERN NEW SOUTH WALES

Vanuit Whiporie zijn we doorgereden naar het bekende Byron Bay. En het klopt wat ze zeggen, het is inderdaad een relaxt backpackers plaatsje, aan de kust. We wilden graag bij een hostel verblijven die mij aangeraden was maar helaas zaten ze al helemaal vol geboekt voor de aankomende dagen. En dat snap ik wel want jeetje wat was het hier druk. Met de auto het centrum inkomen ging niet al te vlot. Na ergens een beetje achteraf geluncht te hebben, vonden we een gratis parkeerplek en zijn we lekker voor een half dagje naar het strand geweest. We hebben geslapen op een parkeerplaats naast de snelweg, genaamd Yelgun Rest Area en dit was toch echt wel 1 van de drukkere verblijfplaatsen die we gezien hebben. Wat stonden er veel auto's.

Vandaag lassen we een totale rustdag in. Terug naar Byron Bay wat maar een half uurtje rijden was. Vanavond slapen we hier weer! Het was weer een stralende dag en dit was ook eigenlijk de eerste keer dat we de zee indoken en dachten: wat een aangename temperatuur! Wel hele sterke stroming en de lifeguards wijzen je er ook op om echt tussen de vlaggen in te zwemmen.

GOLD COAST, BRISBANE & SUNSHINE COAST

Op naar de Gold Coast met zijn 35 spectaculaire stranden, 300 zonnige dagen en 4 miljoen bezoekers per jaar. Achter de stranden hier ligt een scala aan hoogbouw, restaurants en barretjes. We gingen naar Surfers Paradise en het strand was inderdaad mooi! Wel een hele ruige zee en verschillende plekken waar je absoluut niet mag zwemmen. Na éindelijk een parkeerplaats gevonden te hebben, hebben we een heel stuk over de Esplanade gelopen en door het stadje zelf. Wat een sfeertje! Later die dag zijn we in een park gaan chillen en kwamen we er via een parkeermeter achter dat het een uur tijdsverschil was haha. We zeiden tegen een man dat de tijd op de meter niet klopte, dus hij moest wel erg lachen natuurlijk... s avonds kwamen Dan en Ashley hierheen, mensen die Mirte eerder had ontmoet. We hebben chicken wings op de bbq gegooid en zijn vervolgens bij hun blijven slapen in Southport.

Het was weer fijn om in een normaal bed te slapen. Als we ieder onze eigen weg gaan, komt Mirte hier terug naartoe. We zijn een half dagje naar Burleigh Heads geweest, wat ook weer een prachtig strand heeft. Daarna zijn we doorgereden naar Beenleigh waar de gratis kampeerplek ook weer bom vol stond. Dit is de laatste keer dat we gingen koken achter de auto dus dat hebben we in stijl gedaan. Lekker lamsfilet met salade.

En dan is het vandaag toch echt de laatste dag samen. We zaten nog maar een half uurtje rijden vanaf Brisbane vandaan. We hebben lekker op een groot grasveld middenin een luxe woonwijk genoten van de zon en gezwommen in de baai en alle restjes eten opgesmikkeld. We hebben voor de 2e keer illegaal gekampeerd en ons afscheidsdiner gehad. Pad Thai, een thais gerecht wat we de allereerste avond van deze reis ook gegeten hebben!

En dan is het 11 januari. Na precies 30 dagen de auto hebben gehad, er 25 nachten in geslapen te hebben en er 4.160 kilometer mee gereden te hebben was het toch wel vervelend om hem in te moeten leveren. Bij het inleverpunt werden we opgehaald door ashley wat wel heel fijn was want vanaf hier in het centrum komen was niet zo makkelijk. Ik werd afgezet bij X Base Embassy, het hostel waar ik verbleef hier in Brisbane. Hier namen Mirte en ik afscheid wat toch ook wel raar was. En dan is ineens alles toch wel even anders. Ik heb de hele middag door de stad gewandeld en heb veel gezien. Toen ik s avonds boodschappen wilde gaan doen voor het ontbijt voor de volgende dag, werdt ik aangesproken door 2 jongens die de weg kwijt waren. Beetje aan het ouwehoeren geweest en toen werdt ik meegevraagd naar de kroeg. Uiteindelijk een aantal lekkere biertjes gedronken!

Samen met Astrid, een Deens meisje die op dezelfde kamer slaapt, heb ik vandaag nog een beetje rond gewandeld, geshopt, en de bekende story bridge bekeken.

En dan moet er toch actie ondernomen worden om een aantal dingetjes te regelen. Ik heb een hop on hop off buspas gekocht die me van Brisbane tot Cairns brengt en alvast een hostel voor de volgende bestemming. Daarna was het tijd voor ontspanning. Met de CityCat ferry heb ik 2 uurtjes rond gevaren op de Brisbane River.

Tijd om door te gaan. Om 10.30 nam ik de bus die me in 5,5 uur tijd naar Rainbow Beach bracht. Bij het uitstappen ontmoete ik Jet, een Nederlands meisje. Het hostel wat we geboekt hadden beging wat werkzaamheden en lag er maar verlaten bij. We moesten ons inchecken bij het hostel ernaast en dat was ook de plek waar iedereen was, alle mensen van 2 hostels op 1 plek... Ik heb hier mijn tour voor Fraser Island en de Whitsundays geboekt. Lastige beslissingen moeten nemen want jeetje, wat een geld... maarrr, ondanks de drukte kan ik overmorgen al mee!

Na nog een aantal dingetjes geregeld te hebben, nam ik alweer afscheid van Jet en ben ik een kijkje gaan nemen op het strand. Mooi en heel rustig, zoals de rest van dit kleine dorpje. Om 16.30 moesten we terug zijn in het hostel waar we een briefing kregen en onderverdeeld werden in groepen. We waren met 97 mensen, 12 auto's met ieder 8 personen. Mijn groep bestond uit 7 Engelsen die elkaar allemaal ontmoet hadden in Sydney en dus al een tijdje samen aan het reizen waren. Ik was er nog niet over uit of ik daar nou wel zo een zin in had...

FRASER COAST TILL WHITSUNDAY COAST

En toen gingen de 3 dagen 2 nachten van start!! Op naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld zonder normale wegen en de enige plek waar regenwoud groeit op zand. Het eiland is 120km bij 15km, vol met duinen, meren en regenwoud. Na het ontbijt om 07.00 uur werdt de auto volgeladen en werden we verder onder verdeeld in groepen en toen konden we van start! Met 3 auto's reden we achter de "leider" aan, 10 minuten richting de ferry en 10 minuten op de ferry zelf. We deden een "tag-along" tour wat inhoud dat je zelf in de 4x4 mag rijden en die kans heb ik zeker niet laten liggen! Het schakelen was even wennen met links en zeker in zo een auto. Ik reed met laag tij waardoor het zand compacter was en het dus makkelijker rijden was. We zijn door het regenwoud en over het strand gecrost waarbij we onderweg gestopt zijn bij Lake McKenzie, een groot kraakhelder meer. Aangekomen bij het tentenkamp waar we 2 nachten verblijven moest ik mijn tentje delen met 1 van de Engelse jongens aangezien we met 5 meiden en 3 gasten waren. We moesten zelf koken, noodles met kip, en al snel daarna ging het feest van start. Kampvuur aan, drankjes erbij, iedereen kletst met iedereen en de muziek ging volle bak open. Feesten met bijna 100 man in de openlucht, dansend met het zand tussen je tenen, wat een avond!

Met een lekker katertje en een nachtje op een yoga matje werden we wakker en konden we ons eigen ontbijt maken. Op naar Eli Creek, een snel bewegende, kraakheldere rivier, die als je bleef drijven je uit zichzelf mee in zijn stroomversnelling nam. Daarna gingen we naar Maheno, een wrak waar we een leuke groepsfoto genomen hebben. 20km verder lag Indian Head, een mooi uitzichtpunt. Met mooi weer kun je hier haaien en dolfijnen spotten. Dit stuk had ik gereden, niemand anders van de meiden wilde. Wel even spannend, want het was hoog tij en we moesten door het diepe zachte zand wat soms een beetje eng aanvoelde. Op het uitzichtpunt werden we bijna weggeblazen. We hadden niet al te best weer uitgekozen. Fraser Island staat ook bekend om zijn populatie dingos, wilde honden. Er leven er nog wel 200 hier. Omdat we ze nog niet tegen waren gekomen besloten we s nachts op jacht te gaan. Na het veilig omringde kamp te hebben verlaten gingen we met 15 man gewapend met dingo stokken het strand op. Natuurlijk zagen we er geen want ze zien jou altijd eerder. Dus hebben we maar genoten van de sterren. Ik heb nooit eerder zoveel sterren bij elkaar gezien en zelfs de melkweg was goed zichtbaar, een hele lichtgevende streep vol met vallende sterren!

Dag 3, toen we het kamp afreden kwamen we 2 dingos tegen, jeeh! Even later zelfs nog een dingo puppy. Ook zagen we een zeeslang op het strand liggen die aangespoeld was. Ze zijn giftig dus we konden hem helaas niet redden. We gingen naar Lake Wabby wat nog 40 minuten lopen was en omringt was door duinen. Hier hebben we gezwommen en er zaten allemaal van die visjes in die aan je huid knabbelen. Na de lunch was het tijd om Fraser te verlaten en rond 15.00 uur waren we weer terug in Rainbow Beach, helemaal gaar van de afgelopen dagen. Uiteindelijk was ik super blij met m'n groepje maar moest ik s avonds afscheid nemen van de meiden, die alweer door gingen.

Na nog een nachtje in Dingos hostel geslapen te hebben ben ik doorgegaan naar Hervey Bay, wat op 2 uur rijden ligt vanaf Rainbow Beach. Verblijf in Flashpackers hostel, relaxed en super schoon. Hier kwam ik Astrid weer tegen, het Deense meisje. Die avond heb ik nog even met thuis gebeld.

Er is hier helaas vrij weinig te doen maar heb deze stop gemaakt omdat ik nog een aantal dagen de tijd heb totdat ik de boot op ga om de Whitsundays te varen. Er is verder niet heel veel tussenin wat de moeite waard is om te stoppen. Ik heb hier 3 nachten geslapen. De eerste dag ging ik richting het strand, waar het echt véél te warm was. 32 graden zonder schaduw. Wilde even afkoelen in de zee maar zo warm heb ik het water nog nooit gevoeld. Het leek wel alsof je in bad stapt. Gelukkig heeft het hostel een zwembad waar ik mezelf prima vermaakt heb en lekker tot rust ben gekomen.

Vandaag, Vrijdag de 22e neem ik de nachtbus naar Airlie Beach vanwaar de volgende dag de zeilboot de "Samurai" zal vertrekken op een 3 daagse tocht naar de Whitsundays. De weersvoorspellingen zijn niet al te best maar we hopen op het beste. Hierover meer in het volgende verslag!!

Liefs maris

Reacties

Reacties

Yara

Yoehoeee, weer een verhaal, leuk Maris! Ik vind je echt stoer, als enige meisje rijden in zo'n 4x4, mee in een groep Engelsen die elkaar al een lange tijd kennen en feesten met 100 onbekenden op een eiland, hoe gaaf is dat. Ik weet zeker dat er veel zijn die het je niet nadoen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo goed weet of ik mezelf dat nou allemaal in m'n eentje zie doen haha, samen is toch anders! Gelukkig geniet je er van! En dat moet je ook zeker doen, in NL is het maar koud en z'n gewone gangetje.... Ik kijk uit naar je foto's. Liefs xxx

Ilze

T was weer fantastisch om je verhaal te lezen. Heel indrukwekkend. Liefs

Lieke

Gaaf hoor Maris! Nu baal ik er zeker van dat ik dit allemaal niet gezien en gedaan heb! Veel plezier op whitsundays! Xx

Thea

HEERLIJK !!!!

mams

Hee nou dat was weer fijn om te lezen. Wat lekker allemaal zo eeh...zo relaxt, lekker chillen, bbq-tje aan, zwemmen en op z'n tijd een lekker feestje heerlijk op t strand nou wat wil je nog meer!! Intussen met de camper toch heel wat km afgelegd zeg. En nu weer rijden in zo een stoere auto. Gaaf hoor ....geniet er nog van verder en tot schrijfs eeh XXX

Mies

Oh oh Maris wat klinkt dit allemaal super zeg! Bent ook n wijf met ballen he, lekker scheuren in die 4x4 net als in je oude peugeotje 206 haha. Gelukkig maar dat je het uiteindelijk toch heel leuk hebt gehad met die groep engelse op Fraser Island! Heb je intussen al gesproken via Whatsapp en hebt wel last gehad van flinke katers volgens mij ;). Op dit moment zit je op de boot om de Whitsundays te bezichtigen, ik hoop voor je dat je mooi weer hebt en het helemaal geweldig vindt! Maar als ik zo is een beetje op internet speur moet dat vast en zeker goed komen, want wauwie wat mooi!!! Geniet er van Sis!

Dikke kus, love you en mis je xxxx

Likje en pootje van Dex haha

Paps.

Nou schat je heb weer veel gezien en meegemaakt he. En wij maar ploeteren hier. Maar het is je allemaal gegund he. Hoop dat je weer een mooie tijd heeft bij het vervolg van je reis! I LOVE YOU!!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!