mariskanagelkerke.reismee.nl

Rajasthan

Om het gebied van rajasthan te ontdekken hebben we voor 10 dagen een prive chauffeur gehuurd omdat het veel makkelijker is om die kleine afstanden tussen de steden die we willen bezoeken af te leggen per auto. Dat scheelt veel tijd omdat we overal maar 2 dagen wilden blijven. We vertrokken vanaf udaipur richting jodpur wat ongeveer 8 uur rijden was. Onderweg zijn we gestopt bij kumbhalgarh, echt een prachtig gelegen fort. De hele stad die erachter lag is inmiddels verdwenen mar het uitzicht was geweldig. 2e stop was bij de tempel van adinath en deze was werkelijk waar schitterend. De binnenkant was helemaal wit en bestond uit 1444 zuilen die prachtig gedecoreerd waren. 1 van deze zuilen is met opzet scheef neergezet omdat niemand perfect is, alleen god.... Hij was moeilijk te vinden, maar we hebben hem gevonden! Terug onderweg verbazen we ons nog steeds over het straatbeeld. Het viel ons op dat er bijna alleen maar witte autoā€™s rondrijden. Wij dachten dat dat kwam omdat wit een aangenamere kleur is bij deze temperaturen maar niks is minder waar. Zo gelovig en spiritueel als de indiers zijn, geloven ze dat wit een pure kleur is. Rood staat bijvoorbeeld voor gevaar. Ondanks onze pure witte auto, is er wel een scooter achterop gereden. Gelukkig viel het mee en maakt niemand zich er druk om, gewoon doorrijden!

We merken dat we dichterbij de woestijn komen want er worden al veel kamelen op straat gebruikt om bijvoorbeeld goederen rond te brengen. In jodpur hebben we 1,5 dag doorgebracht. We hebben het paleis, de witte tempel en een fort bezocht. Het was super druk in deze stad en er waren ook nog eens verkiezingen aan de gang. Door al deze drukte hebben we weer een deukje in de auto opgelopen.....Sā€™nachts niet lekker kunnen slapen van al het tromgeroffel, drukke verkeer en blaffende honden.

Op naar jaisalmer wat nog 6 uurtjes rijden was. Het landschap onderweg werdt steeds kaler en droger. Mensen die in deze omgeving wonen hebben gewoon echt helemaal niks... De temperatuur was nu nog wel om te doen, als was het voor ons soort mensen natuurlijk heel warm, maar in hoogzomer kan het hier 50 graden of warmer worden! Eenmaal aangekomen werden we door onze chauffeur ā€œbuntyā€ afgezet bij een prachtig hotel wat ons misschien maar 5 euro koste voor een kamer per nacht. We zaten een beetje buiten het centrum en toen we opzoek gingen naar een touristenbureautje om een kamelensafari te boeken werden we door een lokale familie aangesproken. Oma kwam naar buiten met haar kleinkind en stond erop dat we een foto maakten. Wij waren een beetje huiverig want uiteindelijk willen ze er toch allemaal iets voor terug. Maar deze keer niet. We hadden niks te zeggen en moesten zelfs mee naar binnen om thee te komen drinken. Er bleken 4 families te wonen met een heleboel kinderen, inclusief oma. Iedereen vond het geweldig dat we een kijkje kwamen nemen bij hun, maar wij zaten best ongemakkelijk. We spreken de taal niet en maar 1 persoon sprak engels. Toch was het een hele leuke ervaring!

Vrijdag ochtend gingen we op kamelensafari. 8 uur vertrokken we om eerst nog een aantal keer te stoppen bij bezienswaardigheden die totaal niet bezienswaardig waren. Maar bij de derde stop was het menes, daar kwamen onze kamelen aan! We hadden een leuk groepje van 6 personen met 3 kamelendrijvers waaronder 2 kinderen van 11 en 13 jaar...! We trokken steeds verder de woestijn in. De lunch was onder een willekeurige boom, gemaakt op een klein kampvuurtje, geweldig! Maar toen moesten we nog een aantal uurtjes verder en wat was het ineens heet zeg. Het laatste stukje voordat we ons ā€œkampā€ bereikten mochten we iets sneller gaan. In een rijtje spoorde we onze kamelen aan en wat hadden we allemaal een lol zeg. Aangekomen bij ons kamp kregen we allemaal een bed wat je niet eens meer een bed kon noemen aangezien de meeste hlmaal uit elkaar vielen, en 2 dekens. Daar moesten we het mee doen als we het niet al te koud kregen. Het diner ging hetzelfde als de lunch alleen werdt onze eetkamer dit keer emaakt van matjes met in het midden een gezellig kampvuur. Als dessert hebben we een vuurdans gedaan en toen sterren kijken. Er was helemaal niemand, je hoorde helemaal niks, er waren geen omringende lichten.... Ik heb nog nooit zoveel vallende sterren gezien en wat een ervaring om zo in de woestijn te kunnen slapen!

Heerlijk geslapen! Maar natuurlijk moeten er ook altijd weer stomme dingen gebeuren. Als kleine kinderen hebben we over de zandduinen heen gerend. Bij het zien van de allerhoogste wilden mirte en ik wel even naar beneden rennen. Hand in hand vlogen we de berg af maar natuurlijk ligt er bij ons hard zand met keien in plaats van het zachte woestijnzand onderaan.... Auw, die deed echt heel erg pijn..... Terug richtig jaisalmer mochten we los lopen en dus zelf onze kamelen besturen! Hoe gaaf! En we mochten weer zo snel! 11 uur was de safari afgelopen. Na een verfrissende douche zijn we het dtadje ingegaan waar we de binnenkant van het fort hebben bezocht. Hierin vind je allemaal kleine paadjes en steegjes met huisjes, winkeltjes en restaurantjes. Hier zijn we ook letterlijk verdwaald. Terug richting het hotel ben ik nog bijna aangevallen door een koe. Deze koe stond bij iemand binnen in huis en werdt met een stok naar buiten gejaagd. Hij kwam recht op mij af dus ik rende al een stukje achteruit. De vrouw ging achter de koe aan om hem nog eens een tik op zā€™n billen te geven waardoor het beest nog sneller mijn kant op kwam lopen. De locals lachen natuurlijk! Vanaf nu heb ik het dus niet zo meer op koeien met hoorns. De reden trouwens waarom ze hier heilig zijn is omdat ze melk geven waar je dan vervolgens weer heel veel andere dingen van kunt maken.

Lange rit vandaag. Na 10 uur rijden kwamen we aan in pushkar. We hebben besloten dat het vandaag de laatste dag is dat we onze chauffeur hebben. Hij brengt ons iedere keer naar hotels buiten het centrum wat dan weer vrienden van hem zijn en die laten ons dan vervolgens nooit met rust... Mensen hier willen zoveel aandacht, iedereen wil iets tegen je zeggen of met je op de foto en je wordt om de haverklap versierd. Onze chauffeur heeft de betekenis van INDIA aan ons uitgelegd: I NEVER DO IT AGAIN. En ik denk dat dat voor ons allebei.wel.een beetje opgaat. Het land is geweldig, de vrouwen kleurrijk, gastvrije en vrolijke mensen. Maar tegelijkertijd hebben ze geen greintje respect voor je en gunnn ze je ook niks geen eigen ruimte en privacy. Ze staan overal met hun neus in.... Pushkar is een heilige stad waar brahma vereerd wodt, de schepper, de eerste god van de hindoeistische drievuldigheid. Er komen heel veel pelgrims om zich te baden in het heilige meer. Toch heeft dit stadje ook een andere kant. Alchohol, drugs en vlees zijn hier ten strengste verboden maar door de invloed van de vele hippies wordt dit wel degelijk gebruikt. Zo erg zelfs dat sommige hippies hier weken blijven plakken om alleen maar stoned te worden, de vreemste kledig te kopen en hun haren niet te wassen. Goor gewoon! Wel kan je er lekker shoppen ondanks dat alles wel een beetje op elkaar lijkt, maar wat een prijzen zeg. Zo moest ik een nieuwe legging hebben voor ā‚¬2,70

Hier in pushkar hebben we dus eigenlijk alleen maar winkeltjes bekeken en het meer bezocht maar ook hier werden we al snel lastig gevallen dat we rozenblaadjes moesten kopen om te offeren ofzo. Aangezien we in het hotel ook al geen eigen tijd hadden omdat de eigenaar alles van ons moest weten en zelfs via het registerboek ons opgezocht heeft op facebook en we het wel een beetje gezien hadden met al die vreemde hippies, besloten we door te gaan naar ajmer, een klein half uurtje rijden met de bus.

Wat een vreselijke stad! Met moeite konden we een hotel vinden en de straten zijn hier echt vreselijk. Zoooo druk en weer die mensen die je zo hardnekkig aankijken omdat hier waarschijnlijk geen enkele tourist komt. Zelfs op straat hebben we geen 1 blank persoon gezien. We hadden al snel besloten, we slapen een nachtje en het eerste wat we morgen doen is de bus pakken naar jaipur!!

Ajmer is een islamitische stad. Er lopen weinig tot bijna geen vrouwen op straat en de mannen dragen veelal van die hoofdmutsjes. Toch hebben we deze stad nog een poging gegeven dus zijn we in de ochtend naar dargah geweest, een belangrijke begraafplaats waar veel bedevaarders naartoe komen om deze heilige islamiet te eren. Ook hebben we de delhi gate bezocht. Uiteraard waren we weer eens verdwaald en bij het vragen naar de weg aan 2 politieagenten werdt ons gelijk gevraagd waar we vandaan kwamen, wat we hier dan deden en of we thee wilden. Laat maar.... Haha. Sā€˜middags hebben we de lokale bus gepakt naar jaipur die er 3 uurtjes over deed. We kwamen uiteindelijk uit bij een mooi hotel op een rustige locatie. Wow, wat is het hier lekker rustig! We slapen op een kamer met 2 andere mensen dus hadden gelijk al aanspraak, gezellig!

Jaipur, best een aangename stad tot nu. Tijdens het ontbijt hebben we dylan uit belgie en laurens uit engeland leren kennen. Met zā€™n 4en gingen we erop uit. Eerst het city palace wat binnenin meer weg had van een museum. Toen door naar hawa mahal oftewel paleis der winden. Dit was meer een gevel van waaruit de vrouwen vroeger via kleine raampjes naar buiten konden kijken zonder dat iemand hun zag. De laatste bezienswaardigheid voor vandaag was nahargarh fort van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over de stad. En dat mag ook wel, na die heftige klim! Om een beetje tot rust te komen besloten we om naar de bios te gaan. We gingen naar de meest bekende van de stad, de raj mandir. Vanbinnen een prachtig gebouw met een hele mooie zaal met gekleurde lichten en van die rode oprolgordijnen voor het speeldoek. Er speelde maar 1 film, happy endings. Er was ons aangeraden om zeker naar een bollywoodfilm te gaan omdat er veel muziek en gedans in voorkomt. Vaak gaan de indiers dan enthousiast meedoen. Helaas was onze film echt bagger. We wisten vantevoren al dat we er niet veel van gingen begrijpen aangezien het in hindie taal is, maar iedereen begon op een gegeven moment de zaal te verlaten. Jammer dat heel onze bollywood ervaring niet zo is als we dachten....

Laatste dag in jaipur alweer. De engelsman had intussen de trein alweer genomen. We gingen naar amber fort wat echt vreselijk mooi was vanaf de buitenkant. De omheinig had ook iets weg van de chineese muur. Binnenin was het gewoon net als ieder ander fort die we tot nu toe bezocht hebben. Jaigarh fort, wat er min of meer aan vast ligt, zag er bijna hetzelfde uit dus heb voor mezelf besloten dat ik nu wel genoeg forten heb bekeken. Vooral als je nagaat dat je er altijd een flinke klim voor moet maken. Als laatste hebben we de monkey temple bezocht waar uiteraard heel veel aapjes liepen. Eenmaal boven werden we gezegend met een armbandje en een rode stip tussen onze ogen. We waren eigenlijk van plan om hier de zonsondergang te gaan bekijken maar door de vele smog die hier hangt ging hem dit niet worden. Toen maar lekker gaan chillen in ons hotel op het dakterras!

We zijn net aangekomen in agra, de stad van de taj mahal die we morgen heel vroeg in de ochtend gaan bezoeken!!

Wim

Mooie tocht Mariska, leuk beschreven ook!

Yara

Wat heb ik weer genoten van je verhaal! Heb er wel om moeten lachen hoor, het klinkt alsof je af en toe van die momenten hebt van: wƔt-een-land... De betekenis van INDIA ook echt haha. Als je terug komt weet ik zeker dat je super blij bent dat je er geweest! Morgen Agra bezoeken, ben benieuwd wat je ervan vindt. Heb net al je foto's bekeken, super leuk. Veel bekende dingen ook. Vooral die foto met die man/vrouw!? in Udaipur haha, precies dezelfde. Die is nog niet veel verder gekomen met d'r leven! :p nouuu geniet morgen van de Taj en ik spreek je snel weer. XXX

mams

Ach gut meid wat een heerlijk verhaal en ja ik heb ook echt zitten lachen!! Ik zie zo het een en ander voor me hoe dat ongeveer zou gaan wat jullie allemaal meemaken daar haha....Tis net wat Yara zegt....straks zijn jullie blij dat je India hebt bezocht. De foto's waren schitterend vooral 1tje springt er voor mij uit...jij weet wel welke dat is! Morgen dan 1 van de hoogtepunten...ben nu al benieuwd naar de foto's. Ga zo door met schrijven....ik heb al es meer gezegd je moet schrijfster worden van een reisgids of zo!! Kus van ons xxx

Conny

Wat zal je tot rust komen als je weer thuis bent...;-)

Jacqueline

Heerlijk verhaal Mariska. Het lijkt wel of we erbij zijn. Haha. Wij kunnen er nog wat bij fantaseren. Dat zijn dan blaren op de billen en spierpijn van de kamelen. Schaafwonden van het vallen. Gelukkig heeft die koe je niet te pakken gekregen. Toch is het ongelooflijk mooi wat jullie meemaken. Wij genieten mee. Nog veel plezier samen. xxx

Thea

Geweldige verhalen Maris, het is een genot om ze te lezen.
Geniet er nog lekker van daar en ik verheug me weer op de volgende story. Haha

Mies

Wat een mooi verhaal weer! Zou goed voor 3 op reis kunnen werken jij! Jullie hebben in de tussentijd alweer heel wat meegemaakt, fijn om er nu ook wat foto's bij te zien, krijg je er toch weer n beetje beter beeld bij wat jullie allemaal zien.. Kreeg kriebels van je stukje over het slapen in de woestijn, lekker kijken naar vallende sterren.. verder niks om je heen.. heerlijk! Hoop dat jullie je in de volgende plekken toch wat meer op jullie gemak voelen tussen de soms opdringerige mensen,maar dat komt vast goed! Geniet er van! Ik wacht op je volgende verhaal en de foto's!

Dikke kus xxxxx