mariskanagelkerke.reismee.nl

Mumbai en udaipur

Dinsdag 11 november ging het grote avontuur weer van start. Deze keer op naar india!! Na een goede vlucht met een overstap in istanbul kwamen we de volgende dag om 5 uur s’ochtends aan in mumbai waar het al 32 graden was. Via het internet hadden we al een hostel geboekt. De taxichauffeur die ons daar bracht, zette ons af in een donker, nauw, doodlopend steegje. Dit voelde niet echt goed aan... Gelijk werdt ons duidelijk wat we zoal aan gaan treffen hier in india. Vervuilde lucht, overal afval, koeien op straat, een chaos aan verkeer en mensen. Ondanks dat ik al veel gezien heb was dit toch best een cultuurshock! De taxichaufeur heeft ons naar een andere plek gebracht die wel veel te duur was voor indiaanse begrippen maar we waren zo moe dat we er genoegen mee namen. Rondom ons hotel was helemaal niks aangezien we niet in het centrum zaten maar nog steeds dicht bij het vliegveld. We hebben min of meer de hele dag gebruik gemaakt van onze kamer. Na even op straat te hebben gelopen, merkten we hoe erg je hier als blank persoon wordt aangestaard.

Nadat we ontbeten hadden met jam en witte toast dat meer weg had van een vaatdoekje, hebben we een taxi genomen naar het centrum. Gelijk kwamen we al meer toeristen tegen wat ons wel een fijner gevoel gaf. We vonden al snel een hostel en het backpackers gevoel kwam langzaam aan alweer terug. Ondanks dat de laatste reis nog niet eens zolang geleden is, is het toch altijd weer wennen om uit je tas te moeten leven. Die dag hebben we nog een beetje rond gelopen maar daar was het eigenlijk gewoon veel te warm voor. Aclimatiseren in een lange broek met een shirt wat je schouders bedekt is toch niet al te prettig...Ook hebben we zonder al teveel problemen een treinkaartje kunnen bemachtigen waarvoor je eigenlijk vantevoren al de gegevens van de trein op moet zoeken en dat dan op een formulier moet schrijven dat je vervolgens inleverd op het station. Treinen moet je hier eigenlijk al een aantal dagen voordat je wilt reizen boeken omdat er iedere dag zoveel mensen de trein nemen. Er komt dus best wat planning bij kijken. We hadden best last van een jetleg dus we gingen vroeg naar bed.

We waren al gevraagd om mee te spelen in een bollywoodfilm. En dat gingen we vandaag doen. Met een hele bus toeristen zijn we naar de set gegaan waarbij we als achtergrond personen mochten meedoen. Beetje heen en weer lopen dus. Het was een leuke ervaring maar omdat alles 20 keer overmoest werdt het heel erg langdraadig. Niemand heeft echt de leiding dus iedereen schreeuwt maar door elkaar heen. We zijn er de hele dag zoet mee geweest en staan zelfs op de foto met een hele bekende bollywood acteur! Ook hebben we er een zakcentje mee verdient van 500 roepies dus dat is mooi mee genomen!

Zaterdag hebben we s middags de trein genomen die ons in 8 uur tijd van mumbai naar ahmadabad bracht. Hier hadden we een overstap om vervolgens de nachttrein te nemen naar udaipur die er nog eens 10,5 uur over deed. Op de eerste trein hadden we een gewone stoel van 3 op een rij die overduidelijk voor kleine mensen is gemaakt. Bij het instappen werden we flink aangestaard en iedereen was heel nieuwsgierig naar ons. Ik kwam in gesprek met een oudere lokale man die achter me zat. Van hem heb ik ook een kopje chai tea gekregen waar ik nu al helemaal verslaafd aan ben, hoe lief! De tussenstop was heel hectisch. We konden het goede perron niet vinden dus liepen het station weer uit waar het zwart zag van de mensen. Er lagen wel honderden indiers buiten en in het station te slapen. Echt heel erg om te zien.... Tot overmaat van ramp leek het ook nog eens of ze daar nog nooit blanke mensen hebben gezien en scheurde mirte ook nog eens uit haar broek.... De nachttrein was een “sleeper” waarbij er in 1 wagon 4 gedeeltes inzitten waar dan weer 6 bedden in hangen. Wij lagen samen in 1 zo een gedeelte. Bij de eerste stop stapten er 2 militairen met geweer in die perse bij ons moesten gaan liggen terwijl er nog zoveel bedden vrij waren! Heel vreemd. Waarschijnlijk gewoon voor onze veiligheid aangezien het een lokale stoptrein was midden in de nacht. Achteraf waren de militairen heel cool. Ondanks dat we ze s nachts een beetje in de gaten hebben gehouden was er s ochtends een leuk gesprek En mochten we zelfs hun geweren even vasthouden haha.

Aangekomen in udaipur hebben we een riksja genomen naar een hostel waar we een eigen kamer met badkamer hebben genomen voor €2,50 p.p en nog heel netjes ook! De hele dag hebben we door het stadje gewandeld wat bruist van het leven op straat. Een simpel stukje lopen is hier al een hele opgave. Iedereen rijd waar hij wilt rijden, iedereen loopt waar hij wilt lopen, de koeien moeten ontweken worden en er wordt zoveel getoeterd dat je er gehoorbeschadiging aan overhoud.

Op onze laatste dag in udaipur hebben we een tour gedaan met een riksja oftewel een tuk-tuk. Rijdend langs het pichola meer kwamen we aan bij de “ahar” waar 371 grafmonumeten lagen die prachtig gedecoreerd waren. De 2e stop was op een lokale markt. We gingen bij een vriend van onze chauffeur een kopje chai tea drinken die ook een kruidenwinkeltje had. Lekker kletsend mochten we vanalles proeven. Echt geweldig, al die kleuren en geuren! De mensen waren ook heel vriendelijk. Uiteraard weer heel nieuwsgierig want zoveel blanke mensen liepen er niet rond. We hebben ook nig een bezoekje gebracht aan het city palace wat wel indrukwekkend was maar de hele geschiedenis erachter kregen we niet zo goed mee. Als kers op de taart mochten we zelf nog in de riksja rijden. Hoe gaaf is dat. Nu keken mensen wel heel erg raar haha. Gelukkig was het op een rustig stuk, want in dit hectische verkeer zou ik zelf nooit achter het stuur stappen!!

Op het moment zitten we in het rahjastan gebied waar we verschillende dorpjes bezoeken, maar hierover meer in het volgende verhaal!

Wim

Leuk verhaal van een leuk reisbegin Mariska! Ik kijk nu al uit naar je volgende blog. In zurg hoed vo-j'n eige! xx

Peer

Hey Marisje ... wat een super leuk verhaal en een geweldige ervaring rijker. Ik zal je ook blijven volgen ;-)

Jacqueline

Ha Mariska, leuk en fijn dat jij wel een reisverslag maakt.
Ik heb het al met veel plezier gelezen. Zo reis ik toch wat met jullie mee. Nog maar kort op pad en al genoeg meegemaakt. Je ziet maar zo heeft elk land z'n eigen cultuur en gewoontes. Heel veel plezier samen. Geef Mirte een knuffel en natuurlijk voor jou ook een.
Liefs

mams

O heerlijk toch weer zo een verhaal! En ik blijf t zeggen...je schrijft geweldig! Inderdaad zo kort op pad en weer al zo veel gezien en beleefd! En wat een wereld van verschil weer met de andere landen die jullie al bezochten. Heeft Mirte intussen al een nieuwe broek?Hilarisch toch eeh! En wat de treinrit betreft zaten jullie wel heel veilig daar met de soldaten. Wat lief van dat manneke met de Chai tea...neem daar maar lekker iets van mee....vind ik ook heel lekker!! Nou meiden geniet maar lekker verder van jullie avontuur...ben benieuwd naar foto's!! Veel plezier en pas goed op elkaar! Dikke kus voor jullie allebei XXX

Yara

Hallooo,
Ik had heel je update gemist, vandaar mijn appje vanmorgen. Zie nu pas dat je een verhaal had geplaatst. Eindelijk, ik zat er met smart op te wachten! Wat gaaf dat jullie mee mochten doen in een Bollywoodfilm! Die kun je in Nederland zeker niet kijken!? ;) en lekker he, die Chai thee, jammer dat dat nergens zo lekker is als daar! Ondertussen al een paar slobberbroeken gescoord? Oppassen dat jij er ook niet uitscheurt, dan hebben ze nog meer om naar te kijken haha. Nou, geniet van Rajasthan, ik kijk uit naar je volgende verhaal. Liefs

jeannie en wim

hey maris .wat een verhaal weer zeg.nog maar net weg en al zoveel meegemaakt en gezien.en gewoon over straat lopen met een piama broek,moet niet gekker worden haha.en er zijn ook lieve mannen daar lees ik ,zo en nu nog wat foto,s ben er benieuwd.zo en nu weer op naar het volgende verhaal.veel reis plezier weer verder dames gr doeii x

carola

Hey Marisja, wat een geweldig verhaal weer zeg! Je hebt al weer veel indrukken opgedaan in een korte tijd!op naar het volgende verhaal en ook snel mooie foto,s?? Veel reisplezier nog en pas goed op jullie zelf!groetjes a3 Carola en naomi.

Carla Janssens

Hoi die Maris, want een beleving weer en inderdaad een heel andere story dan wat je al hebt gehad. Wat een armoede moet daar zijn...maar gelukkig steeds weer een goede of betere oplossing. Dat lukt jullie wel, wel raar dat ze anders naar blanke mensen kijken, dus die zullen daar niet veel te zien zijn. Succes bij jullie volgende stop weer en blijf inderdaad zo mooi schrijven. Geniet er van en pas goed op jezelf hè...Dikke knuf van ons. xx

belske

Waaauuuwie!!!!
Weer super verhaal!!!
Ben weeral benieuwd naar het vervolg..
Mooi geschreven ???

Mies

Hey sis!

Wat een leuk verhaal! Toch grappig om te lezen dat jullie daar de buitenlanders zijn en raar aangekeken worden haha. En zo zie je ook maar weer hoe leuk militairen zijn! ;) Ben heel erg benieuwd naar jullie foto's,wordt tijd om wat beeld te krijgen bij je verhaal!
Geniet er van samen & nog heel veel plezier!

Dikke kus xxxxx

Gerda

Wat n, spannend verslag,het zou echt niets voor mij zijn ,ik zou in m,n broek schijten ,van angst je bent ,n echte bikkel,heel veel reis plezier ,en goed oppassen he,groetjes Paul en Gerda xxx

Conny

Weer leuk om te lezen Mariska. Die mensen daar weten niet wat hen overkomt, twee van die mooie loslopende jonge blonde dames. Geniet ervan. O ja, en die Chai tea is hier in huis ook al favoriet. X